Jakie formalności trzeba dopełnić przy sprzedaży lub zakupie auta?

Rzeczy do zrobienia jest kilka. Pierwsza to spisanie dokumentu potwierdzającego nabycie samochodu, czyli umowy sprzedaży lub faktury sprzedaży. Na dokumencie muszą się znaleźć data i miejscowość czynności, dane sprzedającego i kupującege z adresami zamieszkania oraz PESEL lub NIP, dane samochodu, marka, model, rok produkcji, numer rejestracyjny i numer VIN, kwota zakupu pojazdu oraz podstawowe zapisy potwierdzające przeniesienie własności auta. Gotowy druk umowe kupna-sprzedaży można znaleźć na naszej stronie internetowej.

Po spisaniu umowy należy zgłośić sprzedaż w swoim Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym, w odpowiednim wydziale np. komunikacji. Czas na to wynosi 30 dni od daty sprzedaży lub zakupu i muszą to zrobić obywdie strony tj. sprzedający i kupujący. Nie dokonanie tego w terminie grozi nałożeniem kary od 200 do 1000 złotych. Zgłoszenie nabycia lub sprzedaży można zrobić na kilka sposobów:
- poprzez udanie się do Urzędu;
- korzystając z platformy ePUAP i Profilu Zaufanego, skanując dokument sprzedaży i załączając go do formularza na platformie;
- wysyłając listem polecony do Urzędu wypisane zgłoszenie sprzedaży lub nabycia wraz z kopią dokumentu sprzedaży.

Następną rzeczą jest zgłoszenie sprzedaży auta u ubezpieczyciela pojazdu. Czas na to, to 14 dni od dnia dokonania czynności. Można to zrobić jak osobiście w placówce ubezpieczyciela, u agenta ubezpieczeniowego, listownie załączając formularz zgłoszenia sprzedaży auta oraz kopię dokumentu sprzedaży lub elektronicznie przez email, bądź formularz kontaktowy na stronie internetowej ubezpieczalni. Strona kupująca musi zdecydować czy przepisuje polisę ubezpieczenia na siebie czy wypowiada ją i wykupuje nowe u wybranego przez siebie ubezpieczyciela. Jeśli nie chce jej kontynuować, to należy wypełnić wypowiedzenie polisy OC (uniwersalny wzór jest do pobrania na naszej stronie) i złożenia go w firmie ubezpieczeniowej. Sprzedający może to również zrobić za kupującego.

Dla sprzedającego to wszystko co musi zrobić. Kupujący mają jeszcze jedną rzecz do wykonania, czyli opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych, korzystająć z formularza PCC-3. Dotyczy to zakupu od osoby fizycznej, potocznie prywatnej. Firmy wystawiając fakturę VAT lub fakturę marża płacą podatek od zarobku lub sprzedaży środków trwałych, co zwalnia kupujących z płacenia podatku PCC. Podatek ten można opłacić udając się do swojego Urzędu Skarbowego lub poprzez internet, wypełniając druk PCC-3 i dokonując wpłaty na konto rozliczeniowe właściwego Urzędu. Ważna uwaga! Indywidualny numer konta jeszcze nie służy do rozliczania PCC i trzeba robić to na konto wskazane przez Urząd.

To już wszystkie najważniejsze formalności, które należy wykonać przy sprzedażu lub kupnie samochodu. Oczywiście mogą wystąpić też różne inne potrzeby przy nietypowych sprawach, ale należą one do rzadkości i są wykonywanie indywidualnie.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi innymi poradnikami.