Eksploatacja i serwisowanie auta - na czym polega i ile kosztuje?

Naprawa samochodu to nic przyjemnego, podobnie jak jego regularne serwisowanie, które jest bardzo ważną kwestią w trakcie używania auta.

Serwisowanie auta polega na regularnych przeglądach stanu technicznego samochodu, w szczególności układu zawieszenia, układu hamulcowego, układu napędowego, silnika, skrzyni biegów, oświetlenia, ogumienia oraz innych układów. Każdy z nich podlega innej procedurze, którą producent samochodu udostępnia w instrukcji obsługi pojazdu. Do podstawowych zaliczają się wymiany olejów i filtrów w określonych interwałach czasowych lub przebiegu. Wymienia się przede wszystkich olej w silniku wraz z filtrem, filtr powietrza, filtr kabinowy, filtr paliwa i większość użytkowników na tym kończy serwisowanie, a to nie wszystko. Regularnej wymianie płynów podlegają też płyn hamulcowy, olej w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy, olej w skrzyni biegów, oleje mostach (najczęściej w tylnonapędowych autach lub 4x4) oraz żarówki w światłach. Co więcej, tak zwane "duże serwisy" polegają też na wymianie układu rozrządu silnika czy wymianie amortyzatorów i sprężyn w zawieszeniu, które również mają swoją żywotność oraz klocki wraz tarczami hamulcowymi. Wszystkie te rzeczy należy wymieniać w konkretnych interwałach przebiegu. Przykładowo olej w silniku wymienia się najczęściej po przebiegu od 7500 do 15000 kilometrów (nie więcej, nawet jeśli producent zaleca inaczej), olej w układzie hamulcowym, wspomagania i płyn chłodniczy nie rzadziej niż co 3 lata, świece zapłonowe co 40000 do 60000 kilometrów, klocki hamulcowe co 30000, układ rozrządu korzystający z paska klinowego co 60000-80000 kilometrów. Rozrząd na łańcuszku w nowszych autach również należy wymianiać i to równie często jak na pasku klinowym, gdyż nie są to tzw. pancerne łańcuchy jak w latach 80 i 90 XX wieku, bardziej przypominają łańcuch rowerowy. Łańcuchy w starszych silnikach w teorii są długowieczne i niezniszczalne, ale tak naprawdę w ich układach stosuje się chociażby ślizgi napinające łańcuch czy koła zębate, które się wycierają i trzeba je wymieniać nawet co 100 tysięcy kilometrów, a same łańcuchy mogą potrzebować wymiany co 200, 300, 400 tysięcy kilometrów, zależnie od konstrukcji silnika.

Jak widać regularne serwisowanie samochodu to masa rzeczy do zrobienia, a to niesie za sobą koszta. O ile w starszych autach wiele rzeczy możemy zrobić samemu, gdyż jest to proste i nie wymaga wielkiej wiedzy z zakresu mechaniki, o tyle w nowszych konstrukcjach jest już praktycznie niemożliwe do zrobienia w przydomowym garażu. Przeglądy techniczne wraz z wymianą części eksploatacyjnych to duże koszta. W popularnych autach części zamienne są stosunkowo tanie i ich ilość nie jest duża, a oleje i płyny są uniwersalne, lecz wraz z wzrostem skomplikowania konstrukcji lub segmentu auta (na przykład premium czy SUV) części i płyny robią się dużo droższe. O ile olej do silnika nie jest szczególnie drogi, to do skrzyni biegów może kosztować 100 zł za litr, a wchodzi go nawet 8 litrów. Do dużego silnika V6 czy V8 również trzeba nalać sporo więcej oleju, do 10 litrów. Oleje do mostów w autach typu SUV czy terenowych, wraz z dodatkami zapobiegającymi zapinaniu blokad mechanicznych mogą kosztować kilkaset złotych. Płyn hydrauliczny do układu zawieszenia również może być drogą rzeczą. Koszta rosną również wraz z skomplikowaniem zawieszenia, gdyż układy wielowachaczowe lub w autach terenowych mogą posiadać kilkukrotnie więcej elementów gumowych, amortyzujących, sprężynujących i łączników niż zwykły samochód miejski, a serwis takiego zawieszenia może iść w tysiące złotych za same części i wymagać dnia pracy mechanika, a cena za roboczogodzinę mechanika jest dziś dużo wyższa niż kilka lat temu.

Dlatego warto się zastanowić nad kosztami użytkowania swojego samochodu, czy jest to opłacalne, czy stać nas na to. Jest to szczególnie ważne, gdyż sprawny samochód, to bezpieczny samochód, a bezpieczeństwo nie ogranicza się tylko do kierowcy auta, ale również pasażerów i innych uczestników ruchu. Wyciekające oleje czy płyny mogą spowodować poślizg innych samochodów na drodze. Niesprawne zawieszenie może rzucać na boki na nierównościach. Hamulce, które nie mają 100% sprawności nie zatrzymają auta na odcinku kilkudziesięciu metrów, a każdy metr ma znaczenie. Opony w kiepskim stanie to jedyny łącznik auta z nawierzchnią, więc również muszą być w jak najlepszym stanie.

Jeśli koszta użytkowania samochodu są dla Ciebie zbyt wysokie, może należy pomyśleć nad jego zmianą na tańszy w obsłudze. Możesz się z nami skontaktować i sprzedać swój samochód lub wymienić na inny. Z chęcią kupimy samochody, które potrzebują serwisu lub naprawy. Zapraszamy.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi innymi poradnikami.