Pierwszą rzeczą, która decyduje o cenie samochodu i tego ile można za nie zapłacić jest określenie przeznaczenia auta. Jeśli auto jest mocno uszkodzone, zniszczone, zardzewiałe, wyeksploatowane lub po prostu stare, a części zamienne są tanie, nawet nowe w hurtowniach, to takie auto zwykle jest traktowane jako złom samochodowy. Ceny takich aut to zwykle przelicza się na kilogramy plus ewentualne dodatki w formie aluminiowych felg, za które można zapłacić dodatkowo extra. W większości przypadków znamy wagę rzeczywistą samochodów, konkretnych modeli, możemy też mniej więcej oszacować masę własną pojazdu po jego typie, silniku, rodzaju nadwozia itp., a jeśli nie wiemy jaka jest właściwa waga, to posiłkujemy się katalogami, gdzie mamy podane dokładne masy dla konkretnych roczników, silników, skrzyń biegów, rodzajów napędu i wersji wyposażenia. Ktoś może powiedzieć, że przecież w dowodzie rejestracyjnym jest podana masa własna samochodu w rubryce G! Owszem, lecz bardzo często mija się ona z rzeczywistością. Wielokrotnie przekonaliśmy się, że dane w dowodach rejestracyjnych nijak się mają do prawdziwej wagi i zdarzają się przekłamania o nawet 200 czy 300 kilogramów, a w niektórych przypadkach w ogóle nie ma takich danych! Często też zamiast masy własnej pojazdu jest wpisana dopuszczalna masa całkowita z pasażerami i ładunkiem, a każda osoba jest liczona jako 72 kilogramy, za to bagaż od 50 do 100 kilogramów.
Ale wróćmy do tematu cennika złomowania samochodów. Kwota za kilogram jest skorelowana z cenami złomu stalowego, lecz jest traktowana jako złom samochodowy i należy pamiętać, że auto to nie jest w 100% stal, lecz około 40% to szkło, tapicerka, guma, plastik i płyny. To wszystko są odpady, dlatego gdy na przykład cena złomu stalowego w postaci blachy to 1 zł/kg, to samochodu wynosi około 80 gr/kg – 10%, które huta odciąga dodatkowo za odpady. W autach jest też sporo złomu “grubego”, aluminium i wiązka elektryczna, co podnosi jego wartość, lecz ich wydobycie i obróbka wymaga sporego nakładu pracy oraz specjalistycznych maszyn. To powoduje, że cena nie może być 1:1 z ceną czystej blachy.
W przypadku gdy auto z auto nie nadaje się już do jazdy, gdyż ma np. usterkę, której naprawa przekracza wartość rynkową pojazdu, ale jest sporo części do wyciągnięcia, to za takie auto można zapłacić więcej niż za sam złom. Wtedy też określamy jego wartość licząc poszczególne elementy, które można odzyskać do sprzedaży. Przydatne są do tego zdjęcia dobrej jakości lub oględziny auta na miejscu, dlatego często określamy wartość spotykając się z właścicielem auta w rzeczywistości.
Trzeba też pamiętać, że ceny złomu samochodowego są zmiennie i często podlegają dużym wahaniom w ciągu miesiąca. Jest to uzależnione od możliwości przerobowych hut stali, kontraktów na zakupy złomu, kosztów transportu, kursów walut, cen surowców na giełdach światowych, sytuacji geopolitycznej jak np. konflikty i epidemie w krajach odbiorczych lub tranzytowych, popyt na wyroby stalowe i wiele innych. W ciągu ostatnich dwóch lat mieliśmy kilka bardzo wpływowych czynników na ceny złomu. Pierwsza to wyłączenie i remont wielkiego pieca w hucie, co doprowadziło do chwilowego załamania cen. Gdy się unormowały i zaczęto eksportować stal za granicę, to przyszła epidemia, która spowodowała zastój i niepewność w gospodarkach wielu krajów, co znów spowodowało spadki. Kilka miesięcy później zaczęło brakować stali na rynku, który się załamał kilka miesięcy wcześniej i ceny zaczęły gwałtownie rosnąć do rekordowych wartości. Aktualnie rynek się nasycił, pojawiły się problemy z transportem w kierunku wschodnim, w niektórych krajach wciąż trwa epidemia i jest trend spadkowy.
Mimo to zawsze chcemy jak najlepiej dla klientów i wyceniamy realnie najwyższe kwoty jakie możemy zapłacić i zapraszamy do kontaktu w wybrany przez Was sposób:
Email: skupautbdg@gmail.com
Telefon: +48514704444
WhatsApp: https://wa.me/message/CVDO6FBAXQLPO1
Twitter: https://twitter.com/AutBydgoszcz
Facebook: https://www.facebook.com/skup.aut.bydgoszcz.osobowe.dostawcze.autoskup/