Jak wygląda wycena samochodu w skupie aut?
Do określenia wartości samochodu jaki posiadają Państwo na sprzedaż, potrzebujemy kilku informacji niezbędnych do wykonania wstępnej wyceny. Jest to bardzo ważne, gdyż samochód samochodowi nierówny i w ramach jednego modelu może występować bardzo duża rozbieżność w cenach, a także spora różnica w popycie na konkretną wersję. Dlatego zawsze prosimy o takie informacje jak marka samochodu, model, rok produkcji, wersja silnikowa i wersja nadwozia. To absolutne minimum! Takie dane można wysłać nam na przykład przez formularz na stronie Skupu Aut Bydgoszcz. Wstępnie możemy podać zakres kwot jaką możemy zapłacić za samochód, ale dalej są dwie opcje jak wygląda reszta wyceny – przyjeżdżamy na miejsce i robimy oględziny samochodu, co w dużo mniejszym stopniu angażuje sprzedawcę w proces, wystarczy nam kilka dodatkowych pytań, lub przeprowadzamy dalszą wycenę na odległość, leczy sprzedający musi przekazać nam więcej danych. Do wykonania pełnej wyceny auta przydatne są również dodatkowe informacje jak kolor nadwozia, wyposażenie, termin badania technicznego (przegląd), ważność polisy ubezpieczenia OC, stan nadwozia (karoserii) i mechaniczny oraz ewentualne usterki do naprawy. To pozwala na określenie jak atrakcyjne jest to auto do dalszej odsprzedaży i jaką mniej więcej kwotę trzeba zainwestować w pojazd. Bardzo dużo o stanie mówią też ewentualne zdjęcia auta, dlatego mile widziane jest zrobienie fotografii z kilku stron auta, wnętrza oraz silnika. Zdjęcia oraz opis auta można przesłać w różnych formach, zarówno na mail skupautbdg@gmail.com, przez komunikator WhatsApp Skup Aut Bydgoszcz czy za pośrednictwem naszej strony Skup Aut Bydgoszcz na Facebooku. Po analizie informacji możemy podać konkretną cenę za samochód lub negocjować ostateczną kwotę.
Jakie rzeczy decydują o cenie samochodu?
Otóż najważniejsze to stan auta, przebieg, bezwypadkowość, sprawność mechaniczna i zadbane wnętrze. Jeśli auto jest naprawdę zadbane, to wartość nawet podstawowej wersji może być wysoka, gdyż wiele osób ceni sobie zadbane samochody i są gotowi zapłacić więcej za auto w jak najlepszym stanie. Ilość właścicieli również decyduje o cenie samochodu. Jeśli auto często zmieniało właściciela, szczególnie w krótkim okresie czasu miało ich kilku, to z każdym kolejnym kierowcą znika zachowanie poprawnego interwału przeprowadzanych serwisów i przeglądów. Może też sugerować, że w aucie jest do naprawy coś, co wymaga dużego nakładu finansowego lub w przypadku aut z wyższej półki każdy nowy właściciel jeździ i sprzedaje dalej, gdyż nie przerażają go koszta eksploatacji i serwisowania takiego samochodu, co zdarza się dosyć często. Są też inne aspekty wpływające na cenę i nie koniecznie związane z stanem auta, a na przykład z wersją wersją wyposażenia, silnika czy układu napędowego, a nawet wersji przed lub poliftowej. Kilka przykładów:
– Często unikanym przez kupujących silnikiem jest np. Audi 2.5 TDI V6, które świetnie jeździ i sprawia dużo przyjemności, to w pierwszych latach produkcji sprawiał spore problemy mechanikom, ale dzisiaj koszta napraw są już niskie i sama jednostka jest świetnie znana, mimo to ceny aut z tym silnikiem są niższe i sprzedają się zwykle bardzo długo. Innym silnikiem, który nie ma dobrej opinii jest 3.0 V6 diesel produkcji Isuzu, montowany w Renault czy Oplu. Podobnie jest z klątwą dwóch dwójek obok siebie i tak często unikanymi silnikami są 2.2 DCI w Renault, 2.2 HDI w Peugeotach, Citroenach czy 2.2 D4D w Toyotach, albo 2.2 benzynowe i diesle DTI w Oplach i Saabach. Ich kombinacja często oznaczała problemy z trwałością, choć nie koniecznie wynikało to z samej pojemności, a problemów całej rodziny silników w różnych wariantach pojemnościowych (jak G9T w Renault czy diesli DTI i DTL w Oplu).
– Wersje wyposażenia też mogą nie cieszyć się popularnością wśród klientów. Tutaj są dwie grupy – tych co chcą jak najlepsze wyposażenie i tych, którzy chcą jak najprostsze wersje. Pierwsza jest trochę bardziej liczna, bo dla wielu podstawowym kryterium jest sprawna klimatyzacja, elektryczne szyby, centralny zamek, wspomaganie kierownicy i systemy bezpieczeństwa czy dobre nagłośnienie. Bez klimatyzacji i elektryki nie są zainteresowani autem. Druga mniej liczna grupa szuka podstawowego wyposażenia, które jest mniej problematyczne, mniej się psuje i auto jest tańsze w utrzymaniu, lecz dla tej grupy liczy się też dobra cena i dobry stan auta.
– Wersja nadwozia także może wpływać na wycenę samochodu. Pod jednym modelem auta może występować kilka wersji nadwozia, sedan, hatchback, liftback, kombi, coupe czy cabrio. Najmniejszą popularnością cieszą się wersje cabrio, które z racji klimatu używane są tylko w ciepłe pory roku i są traktowane raczej jako auto weekendowe, więc znalezienie klienta na taki samochód może trwać bardzo długo, a to generuje koszty. Częstą wersją nadwozia jest hatchback i jeśli występowały wersje 3-drziowe i 5-drzwiowe, to te drugie są bardziej poszukiwane, bo dodatkowa para drzwi, to większa funkcjonalność. Wersje 3-drzwiowe często występowały w vanach i autach flotowych używanych w firmach, więc dużo bardziej eksploatowane. Zdarza się też, że wersje z nadwoziami typu sedan są mniej sprzedajne, gdyż są mniej fukncjonalne czy atrakcyjne wizualnie (np. Renault Megane II).
– Układ napędowy też może mieć wpływ na cenę, lecz głównie dotyczy to skrzyni biegów. Zdarzają się auta z skrzyniami, które są wadliwe lub drogie w eksploatacji. Dotyczy to na przykład bezstopniowej skrzyni biegów Multitronic z Audi, która choć zapewnia bardzo dobrze osiągi auta i niskie spalanie przy wysokim komforcie jazdy, to trapi ją wysoka awaryjność mechaniczna i elektroniczna. Podobnie ma się sprawa z automatycznymi skrzyniami biegów w autach francuskich, które są mniej popularne przez wysoką awaryjność. Manualne skrzynie też mogą nie być popularne, lecz dotyczy to aut z wyższej półki z silnikami o dużej mocy i pojemności. z kolei zwiększyć wartość auta może napęd na cztery koła np. 4Matic w Mercedesie, 4Motion w Volkswagenie lub starsze Syncro, Quattro w Audi, X-Drive w BMW i inne AWD i 4WD w reszcie marek. Napęd na wszystkie koła jest przydatny w zimie i lekkim terenie, szczególnie mokrym lub błotnistym i klienci cenią sobie taki sprawny napęd.
Można by wymieniać jeszcze wiele różnych przykładów co zwiększa lub zmniejsza cenę i atrakcyjność auta (np. instalacja gazowa LPG w silnikach benzynowych, kolor nadwozia, wersje specjalne lub limitowane, wersje usportowione, z fabrycznym pakietem tuningowym czy stylistycznym), ale wiązało by się to z napisaniem książki, a tego raczej nie przewidujemy. 😉 Dla nas każde auto ma wartość i chętnie kupimy każdy model, w każdym stanie technicznym i wizualnym, auta sprawne, ładne, zadbane jak i te uszkodzone, do napraw czy zniszczone. Zapraszamy!